This blog has moved to Medium: https://medium.com/@lfloridi New "notes to myself" will be available only there. I'm also gradually editing and moving the ones you find here to Medium.
They say that what matters sometimes is not the outcome but the process: not the success or failure of an action, but just the action itself. Maybe. But I always thought it was a bit of sour grapes. Didn’t really want beautiful roses in my garden, kind of line of thinking. The important thing was gardening. Or so you tell yourself, trying to be convincing. But I recite this loudly a few times and it still sounds quite lame. It's the philosopher's fault, because he asks the unpleasant questions. Would you have done it anyway, even if the roses had no chance? But above all, what if the process itself is also pointless? Perhaps the gardening is a failure too, like the dead roses. So you pause, on your way to the roses, and think: if the outcome is not what matters, and the process is not what matters, why caring for the roses? Better stop, or kill the realist awareness that shows the worthless nature of the whole enterprise. Is there anything left, if all is ...
[22 April update: at the Digital Ethics Lab (OII, University of Oxford) we have elaborated a list of 16 questions to check whether an app is ethically justifiable, the full article, open access, is available here ] There is a lot of talk about apps to deal with the pandemic . Some of the best solutions use the Bluetooth connection of mobile phones to determine the contact between people and therefore the probability of contagion. In theory, it may seem simple. In practice, there are several ethical problems, not only legal and technical ones . To understand them, it is useful to distinguish between the validation and the verification of a system. The validation of a system answers the question: "are we building the right system?". The answer is no if the app is illegal, for example, the use of an app in the EU must comply with the GDPR; mind that this is necessary but not sufficient to make the app also ethically acceptable, see below; is unnecessar...
They say that to call someone pedantic is an insult. I'm not so sure. True, someone pedantic is obsessed with minor details, small errors, or tiny imperfections. And a pedantic is also someone who cares too much about all such things not to let you know about them, advising or correcting, disagreeing or disapproving. And yes, if you are a pedant, you are more than just occasionally pedantic. This can happen to anybody, the excessive emphasis on some narrow or boring detail being a tendency we all share when it comes to matters about which we care very much. But if you are a pedant, being pedantic is your daily stance, your intrinsic nature, your way of living. You are always, consistently, reliably, systematically pedantic, from the moment you wake up, about the exact place where the slippers should be next to your bed, all the way to the moment you go to sleep, and the exact place where the phone should be placed to recharge. If you are a true pedant, no detail is too trivial, no ...
Ho sempre criticato Berlusconi, i suoi votanti, il suo partito, il berlusconismo, gli italoforzuti, i suoi governi, la tragedia (soprattutto morale, ma anche istituzionale, politica, culturale ed economica) che tutto ciò è stato per il paese... Berlusconi è stato un disastro per l'Italia, una sorta di Trump al potere o vicino al potere per decenni. Servirà moltissimo lavoro e tanto tempo per riparare i danni fatti, ammesso che si possano riparare. Ma Mercoledì 14 Giugno ho spostato la lezione del corso che tengo a Bologna, affinché chi volesse potesse participare ai funerali di stato e commemorare la morte di Berlusconi, e perché l'attuale governo ha proclamato il lutto nazionale per un politico che (con mio scandalo e vergogna) è stato eletto democraticamente da milioni di italiani e italiane (che gli dei dell'Olimpo li perdonino, io non ci riesco, e posso solo rispettarne le scelte), e ha ricoperto la carica di primo ministro quattro volte. Non è stata una forma di risp...
“La morte è una distanza che si apre nella vita, ma non è sparizione, distruzione, putrefazione.” Ho letto questa frase (chiamiamola non-P), è parte di un articolo giornalistico (non si può imporre un rigore scientifico, non è il contesto). Ho letto il resto dell’articolo. Non migliora. Non ha importanza. Desidero soffermarmi solo su questa frase. Da tanti anni non sono più un filosofo analitico, ma mi è rimasta l’inclinazione (il vizio senza pelo del lupo?) di (cercare di) usare le parole con attenzione e cura. Cercando di ancorarle a significati che non siano “futuristici” (parole in libertà). Troppe persone confondono il fatto che una frase sia grammaticale con il fatto che abbia un reale senso. Si può anche dire: P) “La morte non è una distanza che si apre nella vita, è sparizione, distruzione, putrefazione.” P è altrettanto grammaticale e credo che abbia molto più senso di non-P, almeno biologicamente e concettualmente. I fatti puntano in questa direzione. E chi sostiene il contra...
Mid-morning, somewhere in Italy. Seating at a bar, in an elegant square, summery weather, a kind breeze, refreshing. An espresso macchiato comes with a brown sachet of sugar, to be added if you wish. I look at it. I look around. I have time to think. How do people deal with this task? Can one divide people, the sugary kind, into types according to how they open a sachet of sugar? A student, with interesting tattoos on her left shoulder, opens it by pinching the two sides and pulling them, gently ungluing the sachet. It requires her to use four fingers, each couple pinching a side of the sachet. She is attentive and careful. She better be. I know that feat is demanding. Too much force and the sachet may give in abruptly, spreading the sugar everywhere. Too little, and the little shell will hold on to its content and won’t be convinced to release its treasure. I love the cautions determination. She puts her hands together, palms touching at the bottom as if praying, to measure the effort...
Corman McCarthy è stato descritto da alcuni come il più grande scrittore americano di [aggiungere qui un numero di secoli, oppure "la nostra epoca", oppure "una generazione" o semplicemente "sempre"]. Siccome sono insipiente, e lo avevo solo sentito nominare ma mai letto (ma i mie amici come mai non me lo hanno mai consigliato? che ci stanno a fare? O almeno Amazon, visto il numero di libri che compro, un "you may also like" lo poteva sputare no?), sono andato a vedere chi fosse. Ho letto un po' di cose su di lui, tutte molto interessanti. E poi mi sono chiesto chi rientra oggi in una lista più o meno accurata degli scrittori americani più importante degli ultimi 100 anni. Insomma, se uno dice, per esempio, "è morto il più grande scrittore americano del secolo" ti viene il dubbio di ricostruire la competizione gli ultimi cento anni. Le posizioni sono ovviamente e come sempre discutibili, ma mi è stato utile ricordare a chi si sta co...
There are some famous parables in the New Testament in which people travel, arrive, go away, or come back (for example, Matthew 25:1-13 on the ten virgins; Luke 15:11-32 on the prodigal son). But I have one in mind that has puzzled me for a long time: Matthew 25:14-15 (on the talents), about the man, probably representing God, who is “going on a journey” (ἀποδημῶν) and “comes back after a long time” (πολὺν χρόνον). The word ἀποδημῶν means “about to go on a journey”, and it is the same word used in another parable, when God goes away, again (Matthew 21:33-46). In both cases, he leaves the house for reasons that are not provided. Why does he have to go? Can he not stay? It seems that more pressing business calls him elsewhere. Something or someone is more important than us, who live in the house. An emergency? Or perhaps just a test? Maybe he just wants to see what the mice do when the cat is away. Whatever the motives, there is a journey, a time before and after his presence, and t...
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